Clubhouse: een introductie en de opportuniteiten voor jouw bedrijf


Door Stijn Vanhaverbeke

Eerlijk is eerlijk, meestal ben ik nogal sceptisch tegenover nieuwe social media platformen die ‘the next big thing’ zijn. Maar als eeuwige curieuzeneus kan ik het nooit laten om die platformen grondig te bekijken. “Hoe zit Clubhouse in elkaar? Waar liggen de opportuniteiten als bedrijf?”, met deze twee vragen in het achterhoofd ging ik de afgelopen periode op onderzoek.


What’s all the fuss about?

Clubhouse kan het best omschreven worden als een "live-audiochat-app".

Kort ontleed:

Momenteel zijn er twee grote obstakels: enkel iPhone-gebruikers kunnen de app downloaden en het platform is voorlopig invite-only. Dat laatste wil zeggen dat je je enkel aanmelden als je een invite of uitnodiging van iemand anders op zak hebt. Kortom, Clubhouse en FOMO (Fear Of Missing Out) zijn sterk met elkaar verweven.

Extreme stijging in populariteit

Het aantal downloads is de afgelopen weken (zowel in België als wereldwijd) exponentieel gestegen. Dat merk je ook op Clubhouse: de thema’s zijn steeds diverser (van nationale politiek tot simpele cafépraat) en er zijn ook steeds meer bekende mensen te vinden. Zo kan je op elk moment van de dag in een room met Drake, Elon Musk of Vincent Van Quickenborne zitten.

Een gesprek wordt trouwens in goede banen geleid door de moderator(en). Het belang van een goede moderator valt niet te onderschatten en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is een absolute kunst om de verschillende meningen aan elkaar te praten en ook om de juiste mensen telkens aan bod te laten komen. Anders rijg je al snel de ‘awkward silences’ aan elkaar en geloof me, dat is soms nog een tikkeltje schaamtevoller dan in real life.

Opportuniteiten als bedrijf

Vooral op communityvlak liggen de meeste opportuniteiten. Als bedrijf kan het namelijk een heel laagdrempelige manier zijn om de interactie met jouw volgers of fans aan te gaan. Een voorbeeldje voor Joyco (een Belgische producent van gezonde fruitfrisco’s): een gesprek waarbij de community feedback mag geven op: het huidige aanbod + welke smaken zij in de toekomst erbij willen. Niet alleen bijzonder waardevol als bedrijf, maar ook heel leuk en exclusief voor deze fans.

Voorlopig is het nog niet mogelijk om op dit platform rechtstreeks te adverteren. Hierdoor zal je als bedrijf dus nog een tikkeltje creatiever uit de hoek moeten komen om op te vallen. Dat laatste kunnen we met Social Taco natuurlijk alleen maar toejuichen.

Hoewel de ‘zoom fatigue’ bij verschillende mensen steeds groter wordt, biedt Clubhouse toch voldoende vernieuwing. Het is minder intensief dan een gemiddelde videomeeting en daarnaast kom je ook heel wat nieuwe, interessante mensen tegen. Of het platform effectief ‘een blijver is’ valt altijd moeilijk in te schatten, maar het is wel de moeite om het eens uit te proberen.

PS: mocht je nog een invite nodig hebben, stuur ons gerust een berichtje. First come, first served. 🙂


up next:

Instagram dumpt de swipe-up… Hoe voeg je nu een link toe aan je stories?


Mocht je dezer dagen vruchteloos zoeken naar de swipe-up: het ligt niet aan jou. Instagram heeft de tool overboord gegooid. Gelukkig betekent dat niet dat je geen links meer in je Stories kan verwerken. Je doet het voortaan via een link-sticker. Kom alles te weten over de voordelen van deze ...


Lees meer

10 tips voor een goede social media foto


Kwalitatieve foto’s zijn onmisbaar op social media. Maar hoe maak je nu een goede foto? In dit blogbericht geven we je enkele concrete tips.


LEES MEER

ARE YOU READY?

Wij helpen jou uitblinken
via social media!


CONTACT