6 manieren om meer interactie te krijgen via Facebook

april 24, 2018

Facebook is eenvoudig… Je plaatst een bericht via je bedrijfspagina en het krijgt onmiddellijk interactie. Spijtig genoeg is dit eerder een droom dan realiteit.

Het is moeilijk geworden om voldoende interactie te krijgen op de berichten die je plaatst. We tonen hieronder 6 belangrijke redenen waarom jouw Facebook berichten momenteel geen interactie uitlokken.

1. Je huidige volgers vallen niet binnen je doelgroep

Het is belangrijk om te analyseren of je huidige volgers wel effectief binnen je doelgroep zitten. We kennen het allemaal wel… Je start een Facebook bedrijfspagina en je wil deze zo snel mogelijk laten groeien. Je nodigt vervolgens familie, vrienden en kennissen uit om je pagina leuk te vinden.

Vol enthousiasme begin je berichten te delen over je producten, beelden van achter de schermen, interessante artikels, enzovoort. Spijtig genoeg, géén interactie.

Het probleem is dat deze volgers niet geïnteresseerd zijn in wat jij deelt. Wanneer er dus berichten passeren op hun tijdlijn zullen ze niet liken, reageren of delen. Daardoor denkt Facebook dat je oninteressante content plaatst en zal Facebook jouw berichten ook minder weergeven bij de andere volgers.

Begin daarom altijd eerst met het opstellen van persona’s en bekijk in je statistieken of je huidige volgers hierbij aansluiten. Bijvoorbeeld: demografische gegevens, soort content die ze graag zien (video, afbeeldingen, links), enzovoort.

De template die wij steeds gebruiken kan je hier downloaden. Lief hé! 😉

2. Soort van bericht matcht niet

Eenmaal je doelgroepen bepaald zijn, is het belangrijk om na te denken over het soort berichten die je wil plaatsen. Verschillende volgers vragen echter een verschillend soort bericht.

Sommige mensen interageren meer met een video, anderen met een statische afbeelding. Het is dus belangrijk om te zorgen voor een goede mix tussen deze verschillende soorten.

Erger nog, Facebook zal hiermee rekening houden om een bericht al dan niet te tonen aan een specifieke volger. Scrol gerust even door je eigen tijdlijn, het zal snel duidelijk worden met welk soort bericht jij het meest interageert. Zie je geen statische afbeeldingen? Kans is dus groot dat je in het verleden weinig interactie had met dit soort berichten.

We merken echter wel dat video in de lift zit. Wist je dat Facebookgebruikers wereldwijd elke dag 100 miljoen uur aan video’s bekijken? Straffer nog, Facebook geeft voorkeur aan berichten die video-inhoud hebben.

Via een Facebook-slideshow kan je trouwens heel eenvoudig foto’s toevoegen die automatisch in een video gemonteerd worden. We tonen je graag hoe je zelf zo’n slideshow kan maken.

Stap 1: Ga naar je pagina

Facebook Slideshow

Stap 2: Klik op een foto of video delen
Stap 3: Klik vervolgens op “diashow maken”
Stap 4: Voeg foto’s toe, selecteer een catchy muziekje en je video is klaar om gedeeld te worden!

3. Plaats berichten wanneer je volgers online zijn

Het Facebook algoritme is onlangs nog maar eens gewijzigd. Ze willen zich opnieuw meer focussen op sociale interacties en relaties tussen vrienden en familie. Zeer mooi natuurlijk, maar voor bedrijfspagina’s heeft dit grote gevolgen.

Concreet betekent dit dat Facebook minder berichten van pagina’s zal tonen op jouw tijdlijn. Ook al zijn jouw berichten boeiend voor je volgers, als er geen interactie op is zal Facebook deze (bijna) niet tonen.

Onderzoek wijst uit dat je maximaal 1 uur de tijd hebt om interactie uit te lokken. Het is dus super belangrijk om jouw berichten in te plannen op het juiste uur. Hoe laat plaats je best een bericht op Facebook? Wel, de statistieken van je bedrijfspagina tonen dit in detail per dag!

Stap 1: Ga naar je pagina en klik bovenaan op “statistieken”.
Stap 2: Klik links op “berichten”.

Fans online op Facebook

Vervolgens krijg je bovenstaand scherm te zien.
Standaard krijg je een gemiddelde uren per dag te zien.
Een detail zie je wanneer je met de muis over een specifieke dag gaat.

4. Zorg dat je volgers een melding krijgen bij een nieuw bericht

Via een notificatie kan je ervoor zorgen dat jouw volgers niks van je berichten moeten missen.
Deze functie zit echter wel wat verborgen, zorg dus dat jouw volgers hiervan op de hoogte zijn.

Nadat ze deze functie geactiveerd hebben, ontvangen ze steeds een melding bij een nieuw bericht op je pagina. Zo hoeven ze dus niks te missen van je updates en kunnen ze direct interageren.

Hoe kunnen je volgers dit inschakelen?

Ga naar de pagina en klik op “volgend” zoals aangegeven op onderstaande afbeelding. Hier is het mogelijk voor je volgers om aan te geven waar ze het bericht willen zien verschijnen en/of ze eventueel een melding willen ontvangen.

Facebook Meldingen Inschakelen

5. Je volgers zien je bericht gewoonweg niet passeren

Facebook heeft recent zijn organisch bereik opnieuw drastisch verlaagd. Mark Zuckerberg kondigde dit zelfs aan via dit bericht op Facebook.

Het organisch bereik is momenteel gedaald naar slechts 2%. Terwijl we enkele jaren geleden nog spraken over een organisch bereik van 99%.

Stel, je hebt 1000 volgers. Met een organisch bereik van slechts 2 procent bereik je zonder interactie maar 20 van de 1000 volgers.

Het is daarom belangrijk om systematisch alle berichten te adverteren die je plaatst. Dit zorgt natuurlijk voor een pak extra werk, maar de return erop is des te groter! Wist je dat het mogelijk is om afzonderlijk te adverteren naar je huidige volgers?

6. Wees authentiek in je berichten

Mensen zullen sneller interageren wanneer ze jouw “vertrouwen”. Dit vertrouwen moet je verdienen en dit doe je door jouw authentiek verhaal goed te vertellen.

Beeld is hierbij natuurlijk onmisbaar. Gebruik echte beelden om je berichten kracht bij te zetten. We zien nog veel te vaak dat mensen gebruik maken van (aangekochte) stockfoto’s om te gebruiken op hun social media. Deze roepen echter geen emotie op en versterken je boodschap evenmin.

Toon liever foto’s van echte klanten en echte werknemers. Zorg dat de afstand tussen jouw bedrijf en je volgers zo klein mogelijk is. Social media is gemaakt om een inkijk te krijgen in elkaars leven, zorg dan ook dat dit zo is van jouw bedrijf.

Ziezo, dit waren enkele van de belangrijkste factoren die zorgen voor mee interactie. Wanneer je deze correct implementeert zal je al een pak verder komen. Er zijn natuurlijk bij elk bedrijf specifieke factoren die we in dit blogbericht niet in detail kunnen bespreken.
Wil je deze toch even bespreken, plan dan vrijblijvend een afspraak in met onze Social Media Strategist.

PS: Deel dit bericht gerust met jouw collega’s of mede-ondernemers.

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco © 2019