Facebook Watch: introductie en blik op de toekomst

september 21, 2018

Als social media marketeer is het belangrijk om continu op de hoogte te blijven van de social media trends. Aangezien we bij Social Taco bijzonder graag onze kennis en expertise met anderen delen, zal er vanaf nu wekelijks een nieuw blogbericht verschijnen op deze site. De eerste technologie die we uitvoerig bespreken: Facebook Watch.

Wat is Facebook Watch?

Hoewel Facebook ondertussen al miljarden gespendeerd heeft in het project, toont een recent onderzoek aan dat er heel wat gebruikers nog nooit van het medium gehoord hebben. Maar liefst 50% van de volwassen Amerikaanse gebruikers. Enfin, wat houdt Facebook Watch nu specifiek in?

Door alle video’s te bundelen op één centrale plaats, wil Facebook met Watch de concurrentie aangaan met andere videoplatformen zoals YouTube en Netflix. Bij Android zit dit tabblad in de balk met snelkoppelingen bovenaan, bij iOS onderaan in de app. Daarnaast werkt Facebook Watch bijvoorbeeld ook op Apple TV en Samsung Smart TV, wat aantoont dat het ook de strijd wil aangaan met traditionele media zoals televisie.

Introducing Watch

Geplaatst door Facebook op Woensdag 9 augustus 2017

Met Watch wil Facebook definitief komaf maken met ‘passief TV-kijken’. Door middel van een eigen ‘Watch Party’, kan je met enkele vrienden op hetzelfde moment een bepaald filmpje bekijken. Facebook wil zich hierbij onderscheiden door de term ‘Social Viewing’, waarbij de gebruikers verschillende reacties kunnen geven op wat men precies ziet. De videodienst werd  in augustus 2017 gelanceerd bij een select clubje VS-gebruikers, ondertussen is Facebook Watch nu ook beschikbaar in de rest van de wereld.

Het doel van Facebook? Simpel, via dit medium hoopt Facebook dat iedere gebruiker nog meer actief is op het sociale netwerk. Daarnaast komt er ook heel wat advertentieruimte vrij en dat wil natuurlijk zeggen: meer inkomsten.

Het aanbod

Wat is er zoal te zien op Facebook Watch?

In eerste instantie brengt Facebook met deze videodienst alle video’s op het sociale netwerk samen op één makkelijk vindbare plaats. Zo zal je eerst enkele nieuwe video’s zien die afkomstig zijn van de pagina’s die je volgt. Daarbovenop verzamelt het alle video’s die in je nieuwsoverzicht verschijnen en tenslotte vinden we enkele “professionele video’s”. Onder dat laatste verstaan we korte documentaires, series (vaak eigen producties) en live sportevenementen. Deze video’s worden vaak gecategoriseerd onder ‘Most Talked About’, ‘What’s Making People Laugh’ en ‘Shows Your Friends Are Watching’.

Logischerwijs kent het aanbod niet zoveel diepgang als bijvoorbeeld Netflix. Toch treffen we op dit moment enkele toffe producties aan. Zo kent het aanbod van  National Geographic heel wat succes. Daarnaast lanceert ook BBC News een wekelijks nieuwsprogramma op Facebook Watch. Het programma zal later dit jaar worden gelanceerd en het eerste niet-Amerikaanse nieuwsprogramma worden van het social media-platform.

Tenslotte nemen we het luikje ‘sport‘ er graag even bij, want daar valt ook best veel over te zeggen. De volgende drie seizoenen van alle Spaanse eersteklassewedstrijden in het voetbal zijn namelijk live en gratis te bekijken in 8 Zuid-Aziatische landen. Geen sprake van een duur abonnement zoals in België, maar wel een volledig gratis dienst. Naar verluid zou La Liga er zo’n 90 miljoen euro aan overhouden.

De reden? India is het land met de meeste Facebook-gebruikers ter wereld (28%), terwijl slechts 20% van alle inwoners geconnecteerd is met social media. Heel wat groeipotentieel, waar Facebook handig wil op inspelen.

Eigen aanbod

Geïnteresseerd om zelf een professionele show te hosten? Dat kan!

Op dit moment is het voor slechts een beperkt aantal mensen mogelijk om een eigen show te publiceren op Facebook Watch. Mocht je toch je eigen kans willen wagen, raden we je aan om dit inschrijvingsformulier in te vullen.

De toekomst

By the way, op dit moment is het voor adverteerders zelfs financieel aantrekkelijk om reclamespots te plaatsen in de videodienst. 45 procent van de opbrengst blijft bij Facebook, 55 procent gaat logischerwijs naar de adverteerder. Aanvankelijk werd er beloofd om slechts mid-roll advertenties te tonen, maar eerder dit jaar doken er al verschillende pre-roll advertenties op. Zoals altijd is Facebook continu aan het experimenteren om de meest geslaagde versie te vinden.

Toch moeten we als adverteerder twee kanttekeningen plaatsen bij deze advertenties in Facebook Watch.

Eerst en vooral is het niet evident om in iedere video een advertentie te plaatsen. Volgens Facebook komen enkel de pagina’s aan bod die in de laatste twee maanden 30.000 views van 1 minuut of meer gegenereerd hebben. Verder moet de pagina ook minstens 10.000 volgers hebben en aan de normale regels rond monetisatie voldoen.

Tweede probleem: op dit overtuigen de statistieken uit het buitenland niet echt. Facebook claimt zelf dat maandelijks 50 miljoen mensen ‘één minuut of meer’ naar Facebook Watch kijken. Hierbij is het vooral opvallend dat Facebook “één minuut of meer” als maatstaf hanteert. Dit suggereert dat video kijken op Facebook ­voorlopig een toevallige ­activiteit blijft.

Een statistiek die wel hoop biedt: het totale gebruik van Facebook Watch is sinds begin 2018 veertien keer toegenomen.

Onze mening

Uiteraard zit er heel wat potentieel in Facebook Watch. Toch vragen we ons af of het grootste sociale netwerk de volgende struikelblokken kan overwinnen:

1) Wanneer mensen video’s willen bekijken, zullen ze naar YouTube gaan. Wanneer mensen muziek willen beluisteren, zullen ze Spotify opstarten. Facebook opstarten heeft daarentegen meestal niet echt veel nut. Eventjes scrollen, een like uitdelen en daarna de app weer sluiten. In onze opinie zal het voor Facebook een heuse uitdaging zijn om de gebruikers meer dan één uur op het platform te houden.

2) Video is hot. Dat zien we dagelijks bij onze klanten. Dat de concurrentie met o.a. Netflix, YouTube Premium en bv. Amazone Prime moordend is, is een understatement. Ook al pompt men miljoenen in Facebook Watch, het zal in ieder geval een zeer uitputtende battle worden tegen deze marktgiganten.

Een gewaagde uitspraak, maar eerlijk gezegd zien we Facebook Watch  hetzelfde pad opgaan als Facebook Live, waarbij gebruikers hun ervaringen kunnen delen via livevideo met de buitenwereld. Hierbij is er heel wat goede wil van Facebook om dit project te doen slagen. Maar laat ons eerlijk zijn, de dienst geraakte nooit echt van de grond. Steeds ontbrak het aan voldoende video van hoge kwaliteit.

Maar met Facebook weet je natuurlijk nooit. Een ding is zeker: sowieso gaan we uiterst boeiende tijden tegemoet. 😉

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco © 2019