Een sterke social media community bouwen in 3 stappen

januari 3, 2020

Hoe je het draait of keert, social media zijn onmisbaar in moderne marketing. Zeker wanneer je bepaalde marketingdoelstellingen in 2020 wil bereiken, zullen social media een belangrijke rol spelen. Uiteraard gaat dit verder dan enkel en alleen ‘aanwezig zijn op Facebook en Instagram’, maar zal het vanaf nu cruciaal zijn om een sterke en trouwe community uit te bouwen. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig zetten we je in dit blogartikel op weg met het know-like-trustprincipe. Niet de zoveelste hippe marketingterm, wel een doordachte strategie. 

Aangename kennismaking (= know)

Eerste indrukken zijn belangrijk. Dat is online niet anders dan in het echte leven. Als bedrijf heb je een groot voordeel op social media, je kan namelijk perfect segmenteren wie je doelgroep is. Bepaal op voorhand wie je wil bereiken en definieer ze in enkele persona’s. Dat mag heel specifiek zijn: wat is hun leeftijd, woonplaats, wat motiveert en ontroert hen, welke problemen hebben ze? Hoe concreter je hierover nadenkt, hoe relevanter de content wordt. En hoe sneller je gegronde connecties kan maken.

Wanneer je sociale media op een goede manier inzet, kan je op korte termijn heel wat awareness creëren. Maar zorg ervoor dat je opvalt in de grijze massa. Wees authentiek in de berichten die je plaatst. Toon wie je bent.

Wil je het helemaal volgens het boekje doen? Dan besteed je 95% van je berichten aan het lokken van publiek en het opbouwen van een band. De overige 5% besteed je aan het verkopen van je producten of diensten.

Bouw een band (= like)

Is de interesse van een potentiële klant gewekt? Top. Dan gaan ze hoogstwaarschijnlijk je pagina leuk vinden of volgen. Hoe zichtbaarder je bent, hoe vindbaarder. Google houdt ook rekening met je populariteit op sociale media.

Een like is snel gewonnen. Zeker wanneer je shareable content deelt. Shareable wat? Berichten die je doelgroep leuk vindt, en waar ze over praten. Kortom: inhoud die jullie gemeenschappelijk hebben. Toon waar je als bedrijf voor staat en waar je zeker niet voor staat. Welke ngo’s steun je? Sponsor je wedstrijden of events? Mogelijkheden genoeg. 😉

Het kan geen kwaad om je kwetsbaar op te stellen. Dat toont net het menselijke, imperfecte kantje. Toon je zwaktes en twijfels. Deel de uitdagingen waarvoor het bedrijf staat en accepteer de feedback, of kritiek.

Positieve ervaringen (= trust)

Tevreden klanten zijn je beste bondgenoten. In de echte wereld gaan ze over tot onbetaalbare mond-tot-mondreclame en virtueel vertaalt zich dat in positieve reviews en een hechte community. Met deze drie principes zet je dat om in de praktijk:

  1. Wees authentiek: deel foto’s, filmpjes, berichten die uit het leven gegrepen zijn, die de realiteit op de werkvloer tonen en waar je als bedrijf voor staat.
  2. Wees open: trek geen façade op, maar wees eerlijk met je doelpubliek.
  3. Wees consistent: deel bijvoorbeeld iedere maandag een tip, op woensdag een filmpje, … Hou je je aan dat patroon, dan wekt dat vertrouwen.

En nu?

Allemaal goed en wel, maar hoe pak je dat concreet aan? Dat is eenvoudiger dan je denkt. Hieronder enkele tips om je op weg te helpen.

  1. Laat je gezicht zien
  2. Wees consequent op sociale media
  3. Deel een tutorial of filmpje
  4. Laat tevreden klanten een review schrijven
  5. Spreek je doelgroep aan met “je” en niet met “jullie”

Voeg meteen de daad bij het woord! Toon ons dat je een fan bent van Social Taco: like en share dit bericht. En ontdek hoe we je bedrijf kunnen helpen bij het opzetten van een goede social media strategie.

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco © 2020