Clubhouse: een introductie en de opportuniteiten voor jouw bedrijf

februari 22, 2021

Eerlijk is eerlijk, meestal ben ik nogal sceptisch tegenover nieuwe social media platformen die ‘the next big thing’ zijn. Maar als eeuwige curieuzeneus kan ik het nooit laten om die platformen grondig te bekijken. “Hoe zit Clubhouse in elkaar? Waar liggen de opportuniteiten als bedrijf?”, met deze twee vragen in het achterhoofd ging ik de afgelopen periode op onderzoek.

What’s all the fuss about?

Clubhouse kan het best omschreven worden als een “live-audiochat-app”. Kort ontleed: 1) live = je moeten de gesprekken live meemaken, nadien kan je de talk nergens herbeluisteren, 2) audiochat = communiceren kan enkel via je stem, er is geen chat aanwezig en 3) app = het is een platform die – hier komt het – niet iedereen kan downloaden.

Momenteel zijn er twee grote obstakels: enkel iPhone-gebruikers kunnen de app downloaden en het platform is voorlopig invite-only. Dat laatste wil zeggen dat je je enkel aanmelden als je een invite of uitnodiging van iemand anders op zak hebt. Kortom, Clubhouse en FOMO (Fear Of Missing Out) zijn sterk met elkaar verweven.

Extreme stijging in populariteit

Het aantal downloads is de afgelopen weken (zowel in België als wereldwijd) exponentieel gestegen. Dat merk je ook op Clubhouse: de thema’s zijn steeds diverser (van nationale politiek tot simpele cafépraat) en er zijn ook steeds meer bekende mensen te vinden. Zo kan je op elk moment van de dag in een room met Drake, Elon Musk of Vincent Van Quickenborne zitten.

Een gesprek wordt trouwens in goede banen geleid door de moderator(en). Het belang van een goede moderator valt niet te onderschatten en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is een absolute kunst om de verschillende meningen aan elkaar te praten en ook om de juiste mensen telkens aan bod te laten komen. Anders rijg je al snel de ‘awkward silences’ aan elkaar en geloof me, dat is soms nog een tikkeltje schaamtevoller dan in real life.

Mijn eerste ervaring

In eerste instantie blinkt de app vooral uit in simpliciteit. Wanneer je je in de “hallway” (de main feed met het overzicht van alle rooms) bevindt, is alles heel overzichtelijk. ‘Less is more’ dachten de ontwikkelaars, dat maakt de app net heel sterk.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Clubhouse. Soms moet je namelijk heel lang zoeken om een interessante room te vinden. Smaken verschillen, maar de vele “motivational marketingguru’s” laat ik liever links liggen. Daarentegen ben ik bv. wel actief in een community met internationale voetbaltrainers. Het is heel interessant om even te sparren rond een bepaald onderwerp terwijl iedereen een andere achtergrond heeft. Ook het panel met Belgische DJ’s, artiesten, organisatoren … over de huidige ‘nightlife scene’ vond ik razend interessant.

Opportuniteiten als bedrijf

Vooral op communityvlak liggen de meeste opportuniteiten. Als bedrijf kan het namelijk een heel laagdrempelige manier zijn om de interactie met jouw volgers of fans aan te gaan. Een voorbeeldje voor Joyco (een Belgische producent van gezonde fruitfrisco’s): een gesprek waarbij de community feedback mag geven op: het huidige aanbod + welke smaken zij in de toekomst erbij willen. Niet alleen bijzonder waardevol als bedrijf, maar ook heel leuk en exclusief voor deze fans.

Voorlopig is het nog niet mogelijk om op dit platform rechtstreeks te adverteren. Hierdoor zal je als bedrijf dus nog een tikkeltje creatiever uit de hoek moeten komen om op te vallen. Dat laatste kunnen we met Social Taco natuurlijk alleen maar toejuichen.

Hoewel de ‘zoom fatigue’ bij verschillende mensen steeds groter wordt, biedt Clubhouse toch voldoende vernieuwing. Het is minder intensief dan een gemiddelde videomeeting en daarnaast kom je ook heel wat nieuwe, interessante mensen tegen. Of het platform effectief ‘een blijver is’ valt altijd moeilijk in te schatten, maar het is wel de moeite om het eens uit te proberen.

PS: mocht je nog een invite nodig hebben, stuur ons gerust een berichtje. First come, first served. 🙂

 

✍️ Stijn Vanhaverbeke

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco BV © 2021