Social media in 2019 zijn essentieel voor jouw bedrijf

23 december 2018 in Employer Branding, Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter
Image

Dat het opnieuw lijstjes regent in deze tijd van het jaar, is je wellicht al opgevallen. Ook bij Social Taco houden we ervan om dagelijks mensen te inspireren en onze expertise te delen. In plaats van terug te blikken op het afgelopen jaar, kijken we in dit blogbericht graag uit naar de meerwaarde van social media in 2019.

1. Social media zullen nog altijd een prominente rol spelen

Inderdaad, ook in 2018 werd Mark Zuckerberg een aantal keren geconfronteerd met negatieve media-aandacht. Dat er af en toe privacy-problemen opduiken, is iets wat wij absoluut niet goedkeuren. Hoewel deze gebeurtenissen tot heel wat irritatie leidt bij velen, is het aantal niet-social mediagebruikers de dag vandaag nog steeds ontzettend klein.

Met dit eerste puntje willen we je vooral geruststellen. Neen, je doelgroep zal volgend jaar niet plots van de internet-aardbol verdwijnen. Neen, er zal (hoogstwaarschijnlijk) geen nieuw platform komen die in een mum van tijd alles zal veranderen. Daarvoor zijn platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn té sterk ingeburgerd in de huidige maatschappij.

2. De mogelijkheden blijven enorm

Wanneer Thijs en ik onlangs aan het reflecteren waren over het afgelopen jaar, viel het ons opnieuw op hoeveel er veranderd was in het social medialandschap. De introductie van 3D-objecten op Facebook, de integratie van Shopping op Instagram, de uitgebreidere advertentiemogelijkheden op LinkedIn … stuk voor stuk cruciale aankondigingen in een razendsnel evoluerend landschap.

Hoewel de GDPR de vrijheid aan data ietwat beperkt heeft, liggen er nog heel wat opportuniteiten voor het rapen. De Facebook Pixel, Look-a-like-audiences, steeds concretere demografische gegevens… qua advertentiemogelijkheden blijft het aanbod nog steeds énorm. Ook bij Instagram zien we dat er meer en meer data en analytics vrijkomen, waardoor we in 2019 nog relevanter te werk kunnen gaan. De dag van vandaag bestaan er bitter weinig marketingmogelijkheden waarbij je zoveel bekendheid en resultaat kan halen op een korte termijn. Daarnaast zullen de functionaliteiten op social media in het algemeen steeds verder evolueren en toenemen. Ook op dat vlak bestaan er weinig mogelijkheden waarbij je zoveel creatieve en interactieve berichten kan publiceren.

Toch moeten we een kleine kanttekening maken bij deze technologische vooruitgang. In 2019 zullen namelijk heel wat bedrijven de nieuwste updates niet meer kunnen volgen omdat het simpelweg teveel wordt. Daarom wordt het inschakelen van een externe partner een steeds logischere keuze. Brainstormen over mogelijke creatieve ideeën kan iedereen, alleen zorgt het uitvoeren ervan vaak voor heel wat problemen.

3. Online imago is belangrijker dan ooit

Wat we meer en meer zien is dat mensen social media gebruiken als een zoekinstrument.

“Wanneer is restaurant x open?”
– Wacht, ik zal eens kijken op Facebook!

… is een dialoog die voor velen heel herkenbaar zal zijn. Daarom is het van ontzettend belang dat alle informatie correct aangevuld is, dat je een consequente tone-of-voice hebt en dat je vooral authenticiteit uitstraalt. Want als we zeggen dat een groot deel van je doelpubliek bij je koopt omdat je ‘een toffe Instagram Feed’ hebt, overdrijven we geen seconde. Niet alleen bij het jongere publiek, ook bij de doelgroep 45-65+ zien we meer en meer fantastische resultaten.

4. Een duidelijk dilemma om 2018 mee af te sluiten.

Iets dat we steeds vaker zien terugkomen bij verschillende bedrijven is dat men onvoldoende tijd heeft om de social media goed te beheren. “We snappen de meerwaarde van social media, maar kunnen het er niet bij nemen” is een zinnetje die we dagelijks horen. Bijgevolg wordt er geen gebruik gemaakt van een planning en ontbreekt het aan een doordachte strategie, waardoor het bedrijf onherroepelijk kopje onder gaat in de grijze massa. Dat is doodjammer.

Want als je goed wil op scoren op social media, zal je beseffen dat er bij het opvolgen/creëren/instellen/rapporteren/monitoren heel wat werk komt bij kijken. Daardoor heb je op dit moment twee keuzes. 1) in 2019 word je compleet platgewalst door je concurrentie en zal je merken dat de afstand met je doelgroep steeds groter wordt of 2) je bouwt een interactieve community op via social media en zal merken dat de naamsbekendheid en omzet van je bedrijf  ferm zal toenemen.

Aan jou de keuze. 😉

We wensen je alvast heel veel succes in 2019!
Mocht je toevallig hulp nodig hebben van social media experts, laat dan gerust iets weten via de contact-pagina of via sayhi@socialtaco.be.