Facebook Jobs, dé opportuniteit voor kwalitatieve instroom!

april 6, 2018

Voor het eerst in zes jaar tijd zijn er in Vlaanderen minder dan 200 000 officiële werklozen. Daarmee is het duidelijk: de ‘War For Talent’ wordt stilaan onvermijdelijk. Maar toch is het huiveringwekkend om te zien hoeveel bedrijven blijven inzetten op traditionele manieren. En dat terwijl er op social media nog heel wat onbenut potentieel ligt. Social media speelt stilaan een belangrijkere rol in deze zoektocht en dat illustreert dit nieuwsartikel van 4 april perfect.

Naast het delen van de bedrijfscultuur naar de buitenwereld, is het ook levensbelangrijk om in te spelen op nieuwe opportuniteiten. Eén van die opportuniteiten die er heel snel zit aan te komen, is Facebook Jobs.

Vacatures op Facebook: binnenkort in België

Regelmatig krijgen we de vraag wat Facebook nu concreet van plan is met “het platform voor vacatures”. Goed nieuws, daar weten wij het antwoord op.

Het concept is simpel en volledig gratis. Met Facebook Jobs kan een bedrijf gratis een vacature plaatsen op het grootste sociale platform ter wereld. Ook gebruikers kunnen gratis en heel eenvoudig solliciteren via het medium. De dienst is perfect te activeren via de smartphone.

Sinds februari vorig jaar is de vacaturezoekfunctie in de Verenigde Staten actief. Exacte cijfers over het aantal gebruikers in de Verenigde Staten wenste vicepresident Alex Himel niet mee te delen. Hij verwees wel naar een eigen studie waaruit blijkt dat één op de vier gebruikers Facebook al gebruikt heeft om werk te zoeken.

In een persbericht op 28 februari 2018 deelt Facebook nu mee dat het de dienst uitbreidt naar veertig andere landen. Naast Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Italië … staat ook België tussen de landen. Een exacte lanceringsdatum is er nog niet, maar het heeft er alle schijn naar dat het héél dichtbij is.

Facebook vs. LinkedIn

We horen je al denken: “niets nieuw onder de zon, daarvoor hebben we LinkedIn al!”. Maar met die stelling zijn we het niet helemaal eens.

1) Facebook blijft alomtegenwoordig

Ondanks alle recente strubbelingen blijft Facebook nog steeds het allergrootste sociale netwerk. Volgens recente cijfers zijn 6,2 miljoen landgenoten maandelijks eenmaal actief op Facebook.  Ondanks een sterke groei de afgelopen jaren blijft LinkedIn steken op drie miljoen Belgen.

2) Een volledig nieuw publiek

Niet alleen is er een groot contrast tussen het aantal gebruikers, beide sociale platformen dragen elk een ander doelgroep. Zo kennen wij nog heel wat mensen die tot nu toe nog niet actief zijn op LinkedIn. “Te weinig ervaring om te delen”, is hierbij een vaak gehoord argument. Daarnaast moet er niet per se een CV bijgevoegd worden, waardoor mensen heel snel kunnen solliciteren. Vooral bij mensen die moeilijker werk vinden, klinkt dit waarschijnlijk als muziek in de oren. Op deze manier vormt Facebook een alternatief voor een doelgroep die LinkedIn niet te pakken kreeg.

3) Bijzonder gemakkelijk en snel

Het platform werkt echt héél efficiënt, zowel voor de gebruiker als voor het bedrijf. Wanneer de sollicitant op ‘Sollicteer nu’ klinkt, vult Facebook meteen allerlei persoonlijke informatie in over de kandidaat. Na de sollicitatie staat de gebruiker meteen in contact met de HR-manager via Messenger. Op deze manier komt er niks van e-mailverkeer aan te pas, wat zeker een opluchting is voor velen.

Uiteraard kan je de gegevens bewerken en enkele bijlages toevoegen. Daarnaast kunnen bedrijven overzichtelijk alle sollicitaties bekijken, interviews plannen etc.

4) Specifieke targeting

Heb je als een bedrijf een vacature die snel ingevuld moet worden? Geen paniek: via Facebook is het ook mogelijk om de vacature (uitgebreid) te promoten. Door middel van gerichte targeting kan je op deze manier heel gericht je doelpubliek bereiken. En héél gericht is een understatement.

Enkele maanden geleden was Facebook aan het experimenteren met een nieuwe doelgroepoptie: “Store Visits: create a list of people who have previously visited your business locations”. Dus in feite is het perfect mogelijk dat je net na een bezoek aan je favoriete supermarkt, een uitnodiging krijgt om in de winkel te werken.

De vacatures krijgen trouwens een plaatsje in de linkerkant van een bedrijfspagina, naast opties als foto’s, evenementen etc. Het zal als gebruiker bijna onmogelijk zijn om te ontsnappen aan de vacatures. Die zullen namelijk op diverse plekken verschijnen in de tijdlijn van de kandidaten en op andere plekken zoals Facebook Marketplace, de counter op eBay en Amazone. Als werkzoekende is het ten slotte ook mogelijk om te filteren op afstand, branche, salaris etc.

5) De honger van Facebook

Ondanks dat er veel veranderingen niet warm onthaald worden (zoals het uitbreiden van de vind-ik-leuk knop), slaagt Facebook héél vaak in zijn opzet. Projecten zoals ‘livevideos’ worden voorzichtig uitgerold, uitgebreid getest en daarna aangepast waar nodig. Wanneer het project niet aanslaat, worden de pijlen ergens anders op gericht. Maar het feit dat Facebook dit naar 40 andere landen uitbreidt, wil toch tonen dat men 100% in de slaagkansen gelooft.

En op deze manier probeert het langzaam aan meer markt te veroveren. De Instagram Stories vs. Snapchat battle is iedereen wellicht bekend, maar wist je dat LinkedIn van grote concurrent Microsoft is? 😉

Enfin, sowieso gaan we heel wat interessante en spannende tijden tegemoet. Wil je de start van ‘Facebook Jobs’ niet missen? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek.

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco © 2019