Deel jouw bedrijfscultuur via social media.

april 9, 2018

Met een werkloosheid van 6,48% (03-2018) in Vlaanderen is het belangrijker dan ooit om open te zijn over de bedrijfscultuur.

Dit staat echter haaks op de natuur van het beestje. We willen vooral onze goede medewerkers bij ons houden, met als gevolg dat we zo weinig mogelijk over hen communiceren. En ja hoor, dit werkt net omgekeerd. Medewerkers visueel betrekken in de bedrijfscommunicatie zorgt er net voor dat medewerkers ambassadeurs worden. En een ambassadeur zal het bedrijf niet verlaten, wees gerust.

We delen graag enkele bevindingen die ons de laatste jaren zijn opgevallen.
Dit grotendeels door de ervaring die we hebben opgebouwd met Social Taco.

1. Medewerkers betrekken zorgt voor teambuilding

Er zijn tal van leuke inhakers om te gebruiken als basis voor een leuk, interactief bericht op social media. We gebruiken deze inhakers vooral voor het aantrekken van nieuwe volgers en het opbouwen van een bepaalde likeability-factor over ons bedrijf/merk. Door de grote vraag naar ondersteuning op het vlak van Employer Branding zijn we deze inhakers ook beginnen inschakelen met medewerkers.

Dikketruiendag is zo’n dag waar je gemakkelijk gebruik kan van maken om interactieve berichten te plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan.

Voor een B2B-klant (ALM Lift) hadden we een leuke foto voor ogen met enkele medewerkers. Toevallig hadden ze daar ook een leuke mascotte rondlopen, hup mee op de foto! Hieronder kan je het resultaat zien. Let vooral op de engagement.

Gezien het opgebouwde succes belden we nadien met de zaakvoerder, Evelyn. Het werd snel duidelijk dat het bericht niet alleen op Facebook veel teweeg bracht, maar ook intern. Blijkbaar hadden ze ook intern een paar leuke momenten beleeft om deze foto’s te nemen. Volgens de zaakvoerder kon het gerust gezien worden als een teambuilding-activiteit.

Het gaat dus niet alleen over de visuele communicatie, maar ook de band die je opbouwt tussen de medewerkers. Hoe creatiever en zotter, hoe beter. Laat je medewerkers fun hebben, ze zullen je dankbaar zijn. Plus je hebt een leuk verhaal om te vertellen via social media.

2. Inspiratie, we hebben er altijd tekort

Geef toe, telkens opnieuw leuke berichten vinden, het vraagt iets van een mens. Je kan creatief zijn, maar de weken vliegen voorbij waardoor je het toch plots moeilijk krijgt. En zoals we weten, alleen berichten plaatsen rond jouw product/dienst is ook niet de manier.

Door je medewerkers nauw te betrekken bij het bedenken van leuke berichten zorg je voor een extra dementie. Elk medewerker heeft namelijk een volledig eigen kijk op het bedrijf. Door respect te hebben voor deze insteek krijg je extra creatieve content die vaak onverwacht komt. Leidinggevenden zijn vaak verrast door hun medewerkers tijdens een brainstormsessie.

Al eens nagedacht om alle foto’s van de medewerkers te centraliseren? Maak een mailadres aan, bijvoorbeeld social@jouwbedrijf.be en vraag de medewerkers om al hun leuke kiekjes door te sturen. Je zal verrast zijn van wat er binnen komt, dat garanderen we jou!

PRO TIP: Koppel een maandelijkse incentive aan de ingestuurde foto’s, zoals een waardebon voor de creatiefste.

3. Maak van een medewerker een ambassadeur

Stel, morgen sta jij over gans België op de foto als fan van Club Brugge, zou je de week nadien durven supporteren bij Anderlecht? Dacht het niet.

We merken nog al te vaak dat bedrijven het moeilijk hebben met medewerkers in beeld te brengen. Vaak heerst er een interne stress om bepaalde mensen te verliezen. Geloof ons, je verliest mensen niet door een foto op Facebook, wel door maanden hun frustraties te negeren.

Betrek dus zeker je medewerkers bij het produceren van nieuwe berichten, zowel bij foto’s als video’s. Let er alleen op dat de medewerker in kwestie zich graag op deze manier publiek maakt. Niet iedereen is zo’n fan van de publiciteit er rond.

Mensen zijn heel fier op hun werkgever, geef ze dan ook de kans om dit te tonen. Meestal zitten de medewerkers zelfs te wachten om hun jobinhoud en fierheid visueel te tonen aan hun familie en vrienden. Weg met reacties zoals: “Maar Dirk, wat doe jij daar dan eigenlijk?”

4. Zorg voor genoeg variatie in je berichten

Als we kijken naar onderwerpen om over te delen, komen we op 3 belangrijke: “ik”, “wij” en “het bedrijf”.
Elk stuk heeft zijn specifieke onderdelen, die op zich ook weer heel erg belangrijk zijn.

Wat kunnen we delen over “ik”:

Wat kunnen we delen over “wij”:

Wat kunnen we delen over “het bedrijf”:

Wees eerlijk, er zijn een pak onderwerpen waar jij nog niet bij stilstond.
Deze onderwerpen zijn belangrijk om de bedrijfscultuur te tonen aan een potentiële nieuwe medewerker.

Samengevat, het is belangrijk om de bedrijfscultuur regelmatig mee te nemen in jouw communicatie.
Op die manier creëer je op alle vlakken een voordeel, zowel op korte termijn als lange termijn.

Hopelijk heeft dit bericht je inspiratie en motivatie gegeven om aan de slag te gaan.

Heb je vragen of nood aan dergelijke ondersteuning?
Contacteer ons en we zitten even vrijblijvend rond de tafel.

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco © 2019