De War for Talent win je met social media

april 12, 2020

Wanneer onze economie op volle toeren draait, dan zijn er kwalitatieve medewerkers nodig. Helaas is het niet evident om in 1-2-3 de geschikte werknemer te vinden. Zeker niet door de ‘war for talent’, waarbij er steeds vaker in dezelfde poules gezocht wordt naar de juiste werknemer. Daarom geven we je in dit artikel graag wat advies over hoe je je beter kan bewapenen in deze keiharde strijd.

Employer Branding en Job Marketing

Een tijdje geleden kwam een Marketing Manager nauwelijks in contact met de HR-afdeling. De marketingspecialisten richtten zich vooral op verkoop, terwijl mensen uit HR nauw in contact stonden met rekruteringskantoren, headhunters etc. De dag van vandaag is dit compleet geëvolueerd, nu zitten de twee afdelingen vaak samen en proberen ze samen in te zetten op Employer Branding en Job Marketing. Maar wat is dit juist? Employer Branding: als bedrijf heb je een set van waarden en een duidelijke missie/visie die je continu in de kijker wil zetten. Tijdsduur: zolang je onderneming bestaat Job Marketing: heb je een concrete vacature? Dan wil je deze communiceren met een focus op directe conversie, namelijk: kwalitatieve sollicitanten. Tijdsduur: tijdsgebonden aan een vacature Concreet kan je het als volgt zien: bij een langetermijnvisie maak je continu gebruik van Employer Branding. Om een specifieke conversie uit te lokken op een specifiek tijdstip, maak je gebruik van Job Marketing. Vooral de wisselwerking tussen deze twee termen is interessant: hoe sterker de Employer Branding, hoe hoger de kwaliteit van de Job Marketingacties. Employer Branding & Job Marketing Wist je dat je de bovenstaande grafiek ook perfect kan toepassen op marketing vlak? Bij de langetermijnvisie maak je gebruik van content marketing (i.p.v. Employer Branding), voor een specifieke conversie maak je gebruik van campagnes (i.p.v. Job Marketing). Uiteindelijk is het de kunst om op beide vlakken (sales en HR) een goede wisselwerking te hebben.

Het driestappenmodel

Het spreekt voor zich dat je een potentiële sollicitant niet in 1 2 3 kan overtuigen. Daarom is het van cruciaal belang om de communicatie “zo interessant mogelijk” te maken voor het uitgekozen doelpubliek. Zo vormt het onderstaand model vaak een duidelijk leidraad in onze strategieën: Communicatie HR Bij “ik” kan je communiceren over: verloning, groeimogelijkheden, werkzekerheid, status (wagen, bedrijfsgebouw(en)), job-inhoud, extra legale voordelen, gezondheid (bv: sporten over de middag, reizen (conferenties, seminaries, … ), work-life balance, zijn kinderen welkom, is de familie ook welkom, is er respect voor de medewerkers, … Bij “team” kan je communiceren over: wie zit er in het team, verantwoordelijkheden, zijn het “gelijken”, sfeer, team-evenementen, grote of kleine teams, steunen ze elkaar,… Bij “bedrijf” kan je communiceren over: missie, visie, waarden, locatie(s), duurzaamheid, betrouwbaar, flexibiliteit, partners, klanten / referenties, reputatie, bereikbaarheid, innovatief (of net niet), diversiteit op de werkvloer, sponsoring, … Kortom: topics genoeg om over te communiceren. Wil je dit plan liever samen met echte experts opstellen? Laat ons dan vrijblijvend een gesprek inplannen.

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco BV © 2020