Gebruik Tracking Pixels voor een sterke doelgroep

april 14, 2020

Sowieso is de volgende situatie heel herkenbaar: je bezoekt een bepaalde website en kort daarna krijg je enkele advertenties van het desbetreffende merk te zien. Benieuwd hoe dit werkt? In dit blogartikel leggen we uit hoe dit precies in zijn werk gaat.

Retargeting

Het klinkt heel ingewikkeld, maar eigenlijk is deze techniek heel simpel: met retargeting is het namelijk mogelijk om bezoekers van je website opnieuw te bereiken met een specifieke boodschap. Met deze strategie halen we dagelijks héél goede resultaten.

Wat is een Tracking Pixel?

Om gebruik te kunnen maken van retargeting, moet je eerst één of meerdere Tracking Pixel(s) installeren. Kort uitgelegd is een Tracking Pixel een kort stukje code die je in je website plaatst. Wanneer deze Pixel correct geïnstalleerd is én de bezoeker geeft aan dat hij de cookies op de website accepteert, dan geef je de social mediakanalen toegang tot jouw websitebezoekers. Belangrijk om te weten: de Tracking Pixel(s) voeg je best toe op elke pagina van je website. Eens je wat bezoekers hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos.

Hoe installeer je een Tracking Pixel?

Hiervoor maken we meestal gebruik van de Google Tag Manager. Deze tool zorgt er namelijk voor dat alle stukjes codes centraal beheerd worden, zonder dat je een webontwikkelaar nodig hebt. Wist je dat er een pixel bestaat voor zowel Facebook, LinkedIn, Snapchat, TikTok als Pinterest? Veel keuze inderdaad, daarom is het belangrijk om ‘één centraal verzamelpunt’ te hebben. Daarnaast is het belangrijk dat jij als bedrijf eigenaar bent over deze codes. Helaas merken we te vaak dat bepaalde agency’s of bureau’s dit beheren, maar enkel jij mag de gerechtmatigde eigenaar zijn van deze waardevolle data.

Tip: ook al ben je niet op ieder kanaal actief, wacht niet te lang om meerdere codes te installeren. Stel dat je over een jaar begint in te zetten op LinkedIn, dan zou het jammer zijn om de pixel dan pas te installeren, want in feite kon je tegen dan al heel wat interessante data verzameld hebben.

Wat zijn de mogelijkheden?

Een eerste mogelijkheid met deze data, retargeting, werd reeds eerder uitgelegd in dit artikel. Hoewel het principe nu heel simpel lijkt, kunnen we er eigenlijk heel creatief mee zijn. Zo kunnen we ook mensen retargeten op basis van een specifieke landingspagina. Dus stel dat we enkel de bezoekers van de vacature-pagina willen bereiken met een specifieke boodschap, dan is dit een héél krachtig initiatief.

Een tweede mogelijkheid is om te werken met ‘vergelijkbare doelgroepen’. Hierbij kan je Facebook de taak geven om een gelijkaardige doelgroep te maken van mensen die onlangs je website bezocht hebben. Geloof ons, ook dit is een héél efficiënte techniek die vaak beter scoort dan demografische targeting.

Hopelijk is de meerwaarde van Tracking Pixels duidelijk. Wil je deze belangrijke setup toch liever laten uitvoeren door experten? Contacteer ons dan gerust vrijblijvend. Maar in ieder geval: héél veel succes!

ontvang onze nieuwsbrief

Gemaakt met 🧡 door Social Taco BV © 2020