Schrijf je nu in voor de webinar: Sollicitanten aantrekken via social media

Social media uitbesteden: de juiste keuze voor jouw bedrijf?


Door Thijs Wostyn

Sociale media zijn belangrijk, dat weet je. Wil je ze professioneel beheren, dan komt er heel wat bij kijken: adverteren, leuke visuals maken, trends opvolgen, fotograferen, filmen, monteren, … Dat kan dus een behoorlijke klus zijn, vooral als je bedrijf niet over de nodige expertise, mensen of middelen beschikt - om nog maar te zwijgen van de tijd. Zit je te twijfelen of je de social media van je bedrijf moet uitbesteden? In dit artikel gaan we even in op de mogelijkheden en delen we onze inzichten.


Een partnership met een agency

Wanneer je de invulling van de sociale media van je bedrijf uitbesteedt, kan je vertrouwen op de kennis van een team specialisten.

Zij kennen de kanalen, trends en strategieën. Ze zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en kunnen effectieve campagnes opzetten. En ze kunnen leuke, relevante content maken die precies weergeeft waar jij voor staat.

Het beheren van sociale media vereist consistentie en toewijding. Door die zorg weg te nemen, kan je je richten op andere kernactiviteiten van je bedrijf: klanten bezoeken, tiny houses bouwen of de collectie van je speelgoedwinkel uitbreiden.

Agencies hebben vaak toegang tot geavanceerde tools die waardevolle inzichten bieden in je prestaties op sociale media. Daardoor kan je weloverwogen beslissingen nemen en je strategieën in de loop van de tijd verfijnen.

Het uitbesteden van social media kan dus een heleboel voordelen opleveren, maar er zijn ook zeker aandachtspunten. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice. Het is belangrijk dat de externe partij die jouw social media beheert, precies dezelfde toon hanteert als jijzelf of jouw bedrijf.


Een parttime consultant

Bedrijven die tijdelijk de expertise van een bureau willen inzetten, kiezen er soms voor om het beheer van social media uit te besteden aan een consultant die regelmatig aanwezig is binnen het bedrijf. Deze consultant is gekoppeld aan de agency en fungeert dus als een schakel tussen het bedrijf en het creatieve bureau.

Zo’n consultant kan kort op de bal spelen en is op de hoogte van wat er leeft in het bedrijf. Ook kan deze snel reageren op veranderingen en trends in jouw markt.

Die parttime medewerker kan sneller nieuwe ontwikkelingen en kansen zien die specifiek zijn voor de branche en het bedrijf. De directe communicatie met andere afdelingen binnen het bedrijf is een bijkomend voordeel.

Ook de samenwerking met andere externe partijen kan er vlotter door verlopen. Zij kunnen direct feedback geven en ervoor zorgen dat alle betrokken partijen op één lijn zitten.

Een consultant ter plaatse kan ook sneller authentieke content maken zoals foto’s en video’s van het bedrijf en de medewerkers. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit en een loyale online community.

Kortom, een consultant die nauw verbonden is met een agency biedt het beste van beide werelden: de voordelen van een interne medewerker zonder de beperkingen van een freelancer die alleen werkt.


Zelf een social media manager in dienst nemen?

Grotere bedrijven kiezen er vaak voor een voltijdse medewerker aan te werven voor het beheer van social media. Daar zijn, naast de hoge salariskosten, vaak wel nadelen aan verbonden.

Zo’n interne medewerker heeft mogelijk niet alle vaardigheden en expertise in huis. Niet zelden krijgt zo’n medewerker er ook nog andere taken bij, wat kan leiden tot verdeelde aandacht en minder focus. Dat kan tot een kwaliteitsverschil leiden.

Of je al dan niet een voltijdse social media medewerker moet aanwerven, hangt af van een aantal factoren, zoals de grootte van je bedrijf, je budget, je doelstellingen op social media en de hoeveelheid tijd en middelen die je beschikbaar hebt.


Versterking nodig? Maak kennis met Social Taco

Social Taco helpt jou uitblinken op social media, zowel als agency of tijdelijke consultant ter plaatse.

Met krachtige storytelling, gerichte advertising en doordachte campagnes zorgen we voor meer impact op sociale media. We houden de vinger aan de pols van de trends, hebben kennis van alle kanalen en hebben alle middelen en mensen in huis.

Ben je er nog niet uit welke formule het beste bij je past? We denken graag met je mee over de meest geschikte oplossing.

Say hello to Social Taco!


up next:

Hoe social media je kan helpen met demand en lead generation


Je hebt een geweldig product of dienst, maar hoe zorg je ervoor dat je doelgroep dat ook weet? Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten en overtuig je ze om voor jouw product of dienst te kiezen? En hoe vind je de beste werknemers die bij je bedrijf p...


LEES MEER

ARE YOU READY?

Wij helpen jou uitblinken
via social media!


CONTACT